tisdag 24 februari 2009

Hypoglykemi

Hypoglykemi, låg blodsockerhalt. Hypoglykemi kan ibland drabba diabetiker om de tagit för mycket insulin, ätit för lite eller vid kroppsansträngningar. Den kan också orsakas av tiaminbrist. Tillfällig lätt hypoglykemi är relativt vanligt hos insulinbehandlade diabetiker och kallas då ofta "insulinkänningar".
Vanliga symtom vid lätt hypoglykemi är blekhet, darrningar, hungerkänslor, oro, ilska och retlighet. Kraftig hypoglykemi kan medföra förvirring, aggressivitet, kramper och medvetslöshet. Symtombilden och ordningen på symtomen varierar dock mellan olika individer. I ovanliga fall kan en kraftig hypoglykemi leda till bestående hjärnskador eller döden. Hypoglykemi hävs genom att äta eller dricka något sött,
glukos intravenöst eller genom en injektion med hormon som frisätter glukos (glukagon).
Symtomen beror dels på hjärnans reaktioner på låg blodsockerhalt, dels på att kroppen frisätter
katekolaminer (bland annat adrenalin). (Källa: Wikipedia)

Hates att teckensnittet blev fuckat nu, men ja. Detta är Emmas teori om vilket tillstånd jag tycks försättas i efter varje ansträngande träningspass. Och nej, jag har inte diabetes. Låg blodsockerhalt, hm kanske. Jag äter nog ofta mest proteiner efter träningspass men egentligen kanske jag skulle äta mer kolhydrater för att få upp blodsockerhalten. Jag har även hört att man behöver insulinpåslag för att kunna bygga muskler, nog för att konditionsträning i huvudsak inte är till för att bygga muskler men i alla fall. Fast, vid närmare eftertanke måste jag nog ändå hävda att jag äter en hel del kolhydrater också, ofta äter jag ju russin, ibland mackor, bullar fast jag inte borde hah. Och om jag äter mat blir det rätt ofta pasta. Så nja, vet inte riktigt vad jag ska göra åt problemet. Jag är otroligt avundsjuk på människor som påstår sig få sådan energi av att träna, jag blir bara trött. Alla dessa symptom drabbas jag turligtvis inte av. Blekhet- mja har inte tänkt på det, men kan hända, Darrningar- nej, Hungerkänslor- Heh jo, brukar typ äta hur mkt som helst, men hallå blir itne alla hungriga? Ilska och retlighet- ja men det brukar gå över när jag ätit. Heh. Alltså egentligen stämmer ju inget av dessa symptom riktigt in på mig, jag blir helt enkelt mest bara otroligt trött, och det känsn som om min hjärna har tagit semester och inte vill tänka en enda avancerad tanke. Även om det inte precis är hypoglykemi är det ett problem likafullt. Man kan ju fråga sig varför jag tränar då hah, men det är ju kul. Älskar ändå stunden efteråt när man kommer hem och är avslappnad, och äter massa, haha. Avslappning är ju ocks bra, det är ju det jag försöker träna en timme i veckan för 800kr heh. Oh well, kasnke blir bra med en träningsvila hela nästa vecka, we'll see.

Efter denna ytterst ospännande utläggning måste jag tillägga att jag slog nytt rekord på milen idag heh, 41:17. Ok det var med flygande start nu så kanske inte så stor förbättring egentligen, men en liten kanske. Sprang faktiskt 10 km 300 m hah, fast tog bara tid på 10 km då. Men det suger ju rätt så hårt att jag förutom att jag blir otroligt trött efteråt dessutom får ont i magen av att springa. Försöker intala mig att det ändå är värt det men kanske inte. Jaja, detta var väl kanske inte så mycket mer intressant för er haha.

Så mycket annat har jag dock inte att tillägga. Har läst om Fredrika Bremer i en timme men nu känner jag mest- trött-trött-trött, kanske skulle sätta mig (lägga mig) och se Scrubs med franska subs, jag tänker att det är ett bra (kul) sätt att lära sig språket. Tyvärr glömmer jag bort det mesta när jag sett klart tror jag, borde nog anteckna men det förtar ju på något sätt hela nöjet. Intalar mig att efter nog många avsnitt kommer det präntas in i min hjärna ändå. Imorgon måste jag verkligen plugga hela dagen, särskilt såvida jag inte orkar plugga mer ikväll. Men jag ska nog försöka, det finns ju inte mycket bättre än den frid som infinner sig efter ett gott dagsverke och vetskapen om att man hädanefter inte behöver anstränga sig alls lika mycket.

Så var det med det i alla fall. Ett tips på vad man bör göra för att faktiskt känan sig mer energisk efter träning så är förstås mycket välkommet, någon?

Bye for now.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lågt blodsocker är bajs. HAde det precis innan jag började läsa ditt inlägg! Ha en fin dag nu, Tove :)