söndag 20 april 2008

Det nyuppkomna bilddagbokssyndromet och de särbehandlade allergikerna

Jag känner att jag ständigt får pikar på grund av att jag lägger alldeles för mycket tid på skolarbete samt (framförallt) pratar alldeles för mycket om skolarbete. Därför borde jag väl inte ta upp den frågan nu, men lite glad måste jag ju i alla fall säga att jag är eftersom jag ens har tid att skriva det här inlägget.

Något annat jag helt plötsligt börjat pikas för är mitt utseende. Idag fick jag istället följande kommentar på bilddagboken:

xXHannezElvizXx 19:apr, 20:08
ugly BLÄÄÄÄÄH!!!

Avsändare var ett eller två emos (de delade bilddagbok) som lyssnade på Tokio Hotel. Jag känner att det här är något nytt, vart är världen på väg? Håller vi på att moraliskt fördärvas, vart tog artigheten vägen? Jag hörde nyligen någon teori om att vi kommer glömma bort vårt inlärda moralsystem mer och mer då vi får allt mindre användning för det.

Något annat som fascinerade mig i veckan var att en medelålders kvinna på bussen blev allergisk mot mig! Det var fullt med människor på bussen och jag hade oturen att kliva på bland de sista och fick därför sätta mig mitt emot denna kvinna på allergi/handikapp platserna. I godan ro satt jag sedan och lyssnade på discomusik från 80-talet då jag plötsligt märkte att kvinnan med diverse gester försökte påkalla min uppmärksamhet. När jag tog av mig hörlurarna för att lyssna på henne frågade hon med en hostning om jag hade något starkt på mig? Eh nääh sa jag, alla vet väl att jag är minst tjejiga bruden som typ aldrig använder parfym, pga glömmer bort det och om jag kommer ihåg det så är det ändå bara eau d' toilette som inte luktar något alls. Surt hävdade hon då istället att "Ja nåt är det jag reagerar på" samtidigt som hon pekade på allergiplatsskylten. Jag hade alltså inget annat val än att byta plats och genast slutade hon att hosta. Jag funderade länge på vad hon egentligen var allergisk mot? Jag hade faktiskt en nyköpt påse nötmüsli med mig, men den var ju inte öppnad! Kan man verkligen vara så allergisk mot nötter? Alternativt måste hon ju varit allergisk mot typ...schampoo? Eller så var det helt enkelt min dåliga kharma.....men jag föredrar schampooalternativet, eller nötalternativet. Hon såg inte direkt ut som någon reinkarnation av buddha i alla fall, snarare en jobbig 45+ dam som tror att hon har rätt att bli särsbehandlad bara för att hon råkar vara allergisk!

Jag läste för ganska längesedan en krönika av Alexandra Pascalidou i metro om allergiker som har blivit Sveriges mest positivt särbehandlade grupp (hon fick några hatmail från allergiker efter det) och det känns ju so true ändå! Jag hade redan på lågstadiet oturen att bli utvald till något forskningsprojekt (olin-projektet) där uppkomsten till astma och diverse andra allergier skulle utredas. En massa gånger har jag därför tvingats ta blodprov och blåsa i slangar för att kolla lungkapacitet, okej några gånger men förra året verkligen reached the peak då jag på min fritid fick ta mig till jourcentralen i stan och leta upp någon odd våning där dessa allergiforskare satt och gjorde pricktest och testade folks lungkapacitet. Det gick inte att göra något pricktest på mig och jag hade rätt kass lungkapacitet men no signs of astma förstås. Helt onödig tid tog det och det hela kändes väldigt awkward. Well, jag har ju i alla fall gjort en insats för allergiforskningen genom att bevisa att jag minsann är oallergisk som en nötkärna, haha. Well, kanske hade jag tyckt att alla borde anpassa sig efter mig om jag vore allergisk också, det är ju faktiskt ganska troligt.

Idag kan jag upplysa den som känner för att dela mitt privatliv med att jag hade killer mensvärk och låg i mammas och pappas säng och ville stiga ut från min kropp. Jag hatar när ipren inte hjälper, det känns verkligen som falsk propaganda. Jag borde kanske komma mig för att ringa till vårdcentralen för att få någon starkare verktablett men usch jag hatar vårdcentralen. Det är gammalt och brunt och läskigt. Och alla som jobbar där är mer eller mindre idioter. Jag hoppas det räcker med att ringa så att man slipper gå dit men sådan tur har jag väl knappast. Heh får väl hoppas att de inte skriver ut citodon eller tramadol, appropå värktabletter.

Jag har varit mycket duktigt på att ringa obehagliga samtal de senaste dagarna måste jag säga. Jag har kommit underfund med att jag verkligen har telefonfobi då blotta tanken på ett sådant jobbigt myndighetssamtal typ får mig att må illa. Jaja lika bra att ta tjuren vid hornen, haha och ta tag i det här också.

Okej, nu kanske inte det var någon överhuvudtaget som önskade känna till denna intima del av mitt liv men nu gör ni alltså det. Ni kan ju skriva en kommentar på bilddagboken om ni känner för att pika mig lite till.

Ps. Det här var för övrigt bilden som väckte sådan avsky hos xXHannezElvizXx

Hallå jag var liten och oskyldig! Åtminstone har jag aldrig gillat Tokio Hotel, eller oops kom på att jag har to the monsoon låten på min mobil av någon ehm mystisk anledning. xXHannezElvizXx och jag har tydligen mer gemensamt än x:en i våra namn. Dessutom är vi alla fula.

2 kommentarer:

Anonym sa...

neeej, du är ju söt! fast, visst, alla tycker olika fast mest troligt är det vääldigt uttråkade människor... jaja.

Anonym sa...

tiger? är det sophie?^^