måndag 7 april 2008

Funny Games

Försöker nu göra en sista kraftansträngning för att orka plugga 1,5 timme till. Jag var mycket effektiv igår tycker jag, creds åt mig!

Dagen har varit rätt händelselös. Bestämde mig för att göra sista historiearbetet om konflikten på Balkan, lite av min passion av någon anledning, såg en film om discoteksbranden i Gbg på ARL:en. Det där var ju verkligen topic of the year och år framöver när det hände men jag hade nästan glömt bort det. De demonstrerade hur lång tid det tar för ett rum att bli övertänt av ett stearinljus, tror det tog ca 5 min innan det var 800 C därinne. Man borde kanske bli brandrädd man det har aldrig legat för mig.

Lyssnade/tittade sedan på välkomstföreställningen för sydafrikanerna och såg rektorn göra bort sig precis som förra året. Skillnaden var dock att den här gången buade halva aulan ut henne.

I övrigt har det inte hänt så mycket, eller jo vi såg klart Funny Games på litterära gestaltningen. Den är sjukt värd men seriöst den obehagligaste film jag sett i hela mitt liv! (Förutom när Mustafa där i Lejonkungen, fast det är mer sorgligt än obehagligt.) Att sedan få höra att filmen gjordes som en protest mot amerikanska våldsfilmer gjorde ju det hela lite mer förståeligt. Sjukt välgjord, tankvärd och sjukt bra (haha jag hatar ordet tankvärd= så klyschigt.) Det ska visst komma en amerikansk version av den nu (originalet är österrikiskt) haha jag undrar hur de ska lyckas motverka anti-amerikapropagandan haha, det kan bli spännande kanske. Eller så bara dåligt.

Brief summary av filmen bara: En familj (mamma, pappa, ca. 10-årig pojke) åker till sin sommarstuga ute på en ö eller liknande. De får besök av två unga överklasskillar som ber om att få låna ägg. Det ena urartar genom att en av killarna plötsligt misshandlar pappan i familjen med en golfklubba. Killarna bestämmer sig för att leka några "roliga lekar" med familjen som innefattar både fysisk och psykisk tortyr av värsta slag. En av "lekarna" är en vadslagning om hur länge familjen ska lyckas överleva. Killarna sätter en deadline på klockan 9 nästa dag och tvingar familjen att satsa på motsatsen. Hur många som dör bör kasnke inte sägas om någon får för sig att se filmen, den är sjukt värd om man inte är väldigt psykiskt labil vill säga. Filmen har ingen musik heller vilket typ gör spänningen even worse.

Har nu också köpt sulor till mina 80s skor (ja de ska behållas) och den dyrkade merde t-shirten. Borde försöka lägga ut några säljobjekt påt radera så snart som möjligt men kommer mig inte för. Har som vanligt otroligt mycket att göra men ägnar mig för tillfället mer eller mindre bara åt psykologirapporten. Har åtminstone kommit fram till det roliga momentet nu. Borde väl fortsätta egentligen...fast nu blev det sent tycker jag ju nästan...Inte så mycket mer intressant att säga..So long

Inga kommentarer: