onsdag 26 mars 2008

Nostalgi

Skulle egentligen sova nu....en liten kort update av dagen bara...

Tänkte återgå till Skins...jag blir verkligen emotional varje gång jag ser det! Effy (ca. 15 år) är verkligen so hot, jag övervägde att återskapa min navelpiercing (ja återskapa i bemärkelsen töja ut det igenvuxna hålet med en säkerhetsnål eller dylikt) bara för att hennes var så snygg. Jag kommer verkligen aldrig över det där. Hur mycket de än pundar och knullar runt och beter sig allmänt omoget kommer min rebelliska still-fourteen-sida alltid avundas dem. Jag känner att sorg kan vara vackert.

Nostalgi (grekiska nostos, hem, och algos, sjuka) betyder längtan efter ett ofta idealiserat förflutet.

Detta fick mig att längta tillbaka till första halvåret av 2006. Det var verkligen en otrolig tid. Jag var så mycket mer 14 än jag är nu, men jag hade ett otroligt mycket mer spännande liv också. Det är så mycket som är annorlunda nu och som kanske aldrig blir likadant. Alltså känner jag mig nostalgisk. Jag tittade på Babel förra veckan där Fredrik Lindström och någon diskuterade nostalgi. Förr i tiden betraktades det tydligen som en sjukdom eftersom soldater blev apatiska av hemlängtan= nostalgi, i själva verket led de kanske av post-traumatiskt stressyndrom istället. I en rysk ordbok från sovjettiden (kanske ännu) beskrevs det som ett sjukligt bakåtsträvande eller öh något liknande. Jag har ibland föraktat nostalgi tror jag men nu när jag blir gammal själv faller jag förstås dit. Om man räknar nostalgi som saknaden som följer av "verkliga eller inbillade separationer" (BPD) , mest verkliga då, är jag typ totally lost. Min obsessarpersonlighet smyger sig fortfarande fram ett antal gånger per dag även om den inte stör på samma sätt. Fast den har börjat anta nya former nu, men det löser sig nog.

För övrigt så ska jag plugga imorgon, sedan ska jag belöna mig med något av alla serieavsnitt jag kommer att ha på min dator. Jag kommer verkligen på mig själv med att hela tiden relatera allting till en viss person. Well, sjukdomsinsikt sägs ju vara bra!
Nädå jag är frisk, my legs are just fine and dandy (vad jag vet.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

men jaha.. fattar fortfarande inte vad det är som avgör bordeline i och med obsession och separationsångest... vem har inte det? hm.. jag är ju besatt av dig didn't i tell you?
och jag saknar också 2006!typ året i mitt liv. eller i alla fall sommaren.
jag tänkte klämma till med någon smart slutsats men det sket sig.

/ gabriella

Anonym sa...

jag skyller på feberyra./gabriella

SHARP LIKE A PEN sa...

hahaha