tisdag 16 juni 2009

1984


Okej, ombads faktiskt att berätta om mina lärdomar från ICA så ...enjoy!:

Nr 1. "spänningen" i tillvaron dök upp i torsdags när vi för 51:e gången fick besök av en lodis-snattare. Det här var dock första gången jag faktiskt var aware of the fact. Värt att nämnas är att förra sommaren blev en DATOR stulen ca 20 m från mig och je n'ai rien remarqué!!! Som tur var gav chefen inte mig sparken. Dock installerades bevakningskameror i hela butiken efteråt.

Men to be continued: Denna fläskfilé-snattare gick lugnt ut genom dörren och smart som jag är - je n'ai pensé que what to do? Though jag ahde telefonen uppmanade mig min jämnåriga kollega att ringa chefen- varpå denne tillsammans med en manlig compañero genast rusade efter le voleur.

Det hela kändes alltså mycket spännande och min första reaktion var så klart att skratta åt det (enligt mig) komiska i denna situation. Det slutade med att chefen och hans allierade hann i kapp lodisen men olyckligtvis hade denne redan överlämnat sitt byte åt en uppdragsgivare.

Lärdomen som följde kom när min uppenbart mer uppmärksamma kollega upplyste mig om att man ska vara försiktig med "lodisarna" eftersom de alla är knarkare och har Hepatit och Hiv och you name it. Man ska tydligen inte ens vidröra deras varor och omedelbart efter att ha tagit emot pengarna ska man springa ut och sprita händerna.

Efter 10 år som hypokondriker glömde jag genast all logik och eventuell kunskap om smittspridning och vågade resten av kvällen inte ta i något samt funderade på om jag hädanefter med säkerhet kan hävda att jag inte har någon blodsmitta.
= Jag har alltid torra händer = alltid små sår = WHAT IF???????
Efter det saknade jag gymnasiet och CSN-bidraget.

Egentligen kanske detta inte är någon lärdom då jag egentligen vet att risken att på detta sätt smittas av HIV eller Hepatit är i det närmaste obefintlig.

Efter denna mycket utförliga utläggning ska jag gå in på lärdom nr 2:

Efter incidenten med den stulna datorn och förhoppningsvis fler incindenter (t.ex. när någon krossade ett fönster (nattetid) och för att stjäla jag vet inte vad) a.k.a installationen av bevakningskamerorna är numera även kassörerna under watch.
Samma uppmärksamma kollega upplyste mig om att framförallt vicechefen dagarna i ända bevakar minste rörelse och jag känner nu pressen att no more sit on my ass när kundunderlaget sviktar. Arbeicht macht frei alltså.

2 kommentarer:

Karin sa...

Hmm, creepy med smittor. Men som sagt, sannolikheten att man blir smittad är rätt obefintlig. Många bakerier/virus/whatever dör av något så enkelt som luft och vatten. Men vad sjukt att han langade sin grejer till någon annan innan de hann ifatt honom. Att sno överhuvudtaget känns bara... nej. Blev helt paff när jag såg den gamla gubben fixa lunch på ett mindre lagligt sätt i nordstan.

Och varför ha koll på själva kassörskan, egentligen? Antagligen för att man har koll på kunden också, men vadå... känns 1984 for real.

Ia sa...

Alltså HIV dör så fort det är utanför en kropp. Alltså = HIV på saker kan inte ge dig HIV eftersom det är dött! ;p

VArför skulle en lodis sno fläskfilé förresten? Har han ens någonstabs att tillaga den? :p Hahaha, kan se feramför mig hur han försöker äta den rå ^.^